Kwaliteiten

Gepubliceerd op 29 oktober 2021 om 21:09

Ik heb het kwaliteitenspel erbij gepakt. We hebben net een gesprek gehad over mindset. Ze herkent veel van de fixed mindset; ze is erg resultaatgericht en hierin ook heel streng voor zichzelf. Daarin vergelijkt ze zich ook veel met anderen, iets met het gras bij de buren zeg maar…

Ze gelooft echter wel dat ze steeds meer kan groeien en wil hier ook voor werken. Het bijt elkaar vaak zegt ze, wat ze wil (of wat ze van zichzelf ‘moet’) en wat ze weet dat goed is op dat moment.

 

Ze verdeelt de kwaliteitskaarten over 3 stapels: ze passen goed, niet goed of soms bij haar. De kaart ‘intelligent’ legt ze op de middelste stapel, de soms-stapel. “Ik ben soms wel een beetje intelligent, maar soms ook niet hoor”. Ik kijk haar schuin aan en vraag met een knipoog: “Hoe oud was je ook alweer? En in welke klas zit je?” “Ja… 12… en in gymnasium 3…”. Ik krijg een scheef lachje van haar want ze weet waarom ik het vraag en wat ik impliciet tegen haar zeg. Het kaartje blijft wel in het midden liggen.

 

Als ze alle kaarten heeft gesorteerd ligt er een mooie stapel met kwaliteiten die haar passen, een nog iets hogere stapel met kwaliteiten die ze soms vindt passen en een 6-tal kaarten waarvan ze de kwaliteiten niet bij zichzelf herkent. Ik ben benieuwd hoe ze tegen die 6 kaarten aankijkt. Van de 6 kaarten zijn er 3 waar ze wel in zou willen groeien: zelfvertrouwen hebben, vertellen wat er in je omgaat en geduld hebben.

We pakken de eerste twee er nu uit. In het doosje zitten ook kaarten met voorwaardes: wat is er voor nodig om deze kwaliteiten te kunnen uitbreiden?

 

Ze neemt de kaarten 1 voor 1 door en legt er een aantal bij de 2 kwaliteiten, ogenschijnlijk zonder na te denken op welke manier ze dat doet. Bij het bespreken van de voorwaarden kan ze heel goed uitleggen waarom ze deze voorwaarden heeft uitgekozen.

 

Bij de kwaliteit zelfvertrouwen is het nodig te geloven in jezelf. Om dat te kunnen is het volgens haar belangrijk dat je resultaat ziet van wat je doet, dingen durft te doen en daarvoor duidelijke en haalbare doelen stelt. Vooral het haalbaar zijn van de doelen is wel een ding… Ze wil altijd in een keer van 0 naar 100. We tekenen een ladder met 2 sporten, 1 onderaan en 1 bovenaan. “Oh ja, dat wordt wel lastig ja…” De vraag is, wat levert dit je op? “Frustratie want dit lukt natuurlijk niet.” De oplossing? “Extra sporten natuurlijk!” En dan rustig gaan klimmen. En af en toe even terugkijken hoever je al gekomen bent en naar boven kijken hoe het doel steeds dichterbij komt! En jezelf dan ook even een vet compliment geven dat je lekker bezig bent uiteraard.

 

Doordat je meerdere kleine stappen zet zijn je doelen haalbaar, durf je ook meer en boek je resultaten. Een voorwaarde voor de voorwaarden dus!

 

We kijken naar de voorwaarden die horen bij het vertellen wat er in je omgaat. Ze vertelt dat ze zich hier veilig voor moet voelen. Dat lukt alleen als ze de tijd krijgt iemand te leren kennen en zichzelf mag zijn. Hierna helpt het als mensen aardige dingen zeggen en met aandacht en begrip naar haar luisteren. Hier is dus het verband tussen de voorwaarden ook weer heel helder voor haar.

 

Ik kijk naar de manier waarop ze de kaarten heeft gerangschikt. Onbewust heeft ze de kaarten in een patroon gelegd. Het doet me denken aan een opstelling zoals die door veel therapeuten wordt gebruikt (met bijvoorbeeld poppetjes) om onderlinge relaties aan te geven.

De opstelling van haar kaarten geeft precies het verhaal weer zoals ze het net heeft verteld. Volledig onbewust zo neergelegd. Ik wijs haar er op. Ze kijkt even bedenkelijk, dan begint ze te stralen en met een knipoog zegt ze: “Misschien ben ik toch slimmer dan ik dacht!”

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.